Sök:

Sökresultat:

348 Uppsatser om Felaktiga förväntningar - Sida 1 av 24

Va?ldsutsatta kvinnors fo?rva?ntningar pa? och upplevelser av socialtja?nsten

Denna studies syfte a?r att underso?ka va?ldsutsatta kvinnors fo?rva?ntningar pa? och upplevelser av socialtja?nstens bemo?tande och insatser utifra?n Goffmans dramaturgiska rollteori samt maktperspektivet. I denna studie anva?nds en kvalitativ ansats da?r vi har genomfo?rt semistrukturerade intervjuer med va?ldsutsatta kvinnor som har varit i kontakt med socialtja?nsten. De studier som bero?r va?ldsutsatta kvinnors fo?rva?ntningar pa? och upplevelser av socialtja?nsten a?r va?ldigt begra?nsade.

FörvÀntningarnas SpÀnning - Förstalinjechefer i tjÀnsteföretag samt varuproducerande företag

Fem Nyckelord: Förstalinjechef, förvÀntningar, utfall, tjÀnsteföretag, varuproducerande företag. Syfte: Att öka kunskapen om skillnaden mellan förstalinjechefens förvÀntningar inför den första chefspositionen och vad verkligheten sedan visar sig krÀva. Vidare vill vi fÄ nya perspektiv pÄ Àmnet, se det frÄn en ny synvinkel samt öka kunskapen kring ett omrÄde som vi anser saknar tillfredsstÀllande forskning. Metod: Vi har uteslutande anvÀnt oss av kvalitativ insamlingsmetod med hjÀlp av djupintervjuer. Vi har en hermeneutisk ansats och har strÀvat efter att uppnÄ en nÀrhet till respondenterna under intervjuerna. Teoretiska Perspektiv: Den teorin vi frÀmst anvÀnt oss av Àr Linda Hills bok; ñ€Becoming a Manager - How New Managers Master the Challenges of Leadershipñ€. Enligt hennes studie sÄ skiljer sig förvÀntningar och utfall markant Ät för nyblivna förstalinjechefer.

VÀrme och Temperatur i nÄgra av de svenska fysiklÀroböckerna

Forskning har visat att lÀroboken stÄr i centrum för undervisningen och att det vetenskapliga innehÄllet i en lÀrobok kan sakna noggrannhet och förstÀrka felaktiga förestÀllningar hos eleverna. DÀrför Àr det viktigt att undersöka om lÀroböcker Àr lÀmpliga informationskÀllor för bÄde elever och lÀrare. Syftet med det hÀr examensarbetet var att undersöka hur begreppen vÀrme och temperatur framstÀlls i svenska gymnasieskolans lÀroböcker och att med utgÄngspunkt i vanligt förekommande felaktiga förestÀllningar om vÀrme och temperatur, undersöka om det finns grogrund för dessa felaktiga förestÀllningar i lÀroböckerna. Som vetenskaplig metod valdes kvalitativ textanalys. För att analysera texten skapades ett analysverktyg som sedan anvÀndes pÄ fem gymnasielÀroböcker i fysik.

Man vill inte vara den som a?r den : En studie o?ver konsumentens ovilja att klaga pa? livsmedel

Klagande kunder a?r va?rdefulla kunder; da?rfo?r a?r det viktigt att fo?rsta? vad som kan hindra dem fra?n att klaga. Syftet med denna uppsats a?r att beskriva och analysera varfo?r konsumenter inte va?ljer att klaga pa? defekta livsmedel, en produktkategori som har sva?rt att genera klagoma?l. Utifra?n konsumentens perspektiv pa? fo?rdelningsra?ttvisa, processra?ttvisa och interaktionsra?ttvisa underso?ks de krav och fo?rva?ntningar konsumenten har pa? sin matvarubutiks klagoma?lshantering och hur dessa krav och fo?rva?ntningar hindrar densamme fra?n att framfo?ra klagoma?l.

FörvÀntningar pÄ konferenser : En studie som beskriver konferensdeltagares förvÀntningar pÄ konferenser samt vad som pÄverkar valet av konferens.

I Sverige finns idag ett stort utbud av konferensanla?ggningar och de flesta drivs av de stora hotellkedjorna, och i och med att marknaden a?r konkurrensutsatt a?r det viktigare a?n na?gonsin att differentiera sig. Fo?r att kunna go?ra detta och skapa ett merva?rde ma?ste konferensanla?ggningarna fo?rsta? kundens fo?rva?ntningar fo?r att kunna skapa ett sa? attraktivt tja?nstekoncept som mo?jligt. Detta betyder att det a?r av vikt fo?r konferensanla?ggningar att fo?rsta? kundens fo?rva?ntningar pa? konferensupplevelsen fo?r att skapa ett tja?nsteerbjudande som tilltalar ba?de beslutsfattare och konferensdeltagare.

"Det Àr upplevelsen som Àr i fokus" : En studie i hur en Destinations-Marknadsfo?rings-Organisation kan fo?rsta? turistens fo?rva?ntningar och skapa den destinationsupplevelse som efterfra?gas.

Fra?gesta?llning: Hur kan DMOs arbeta fo?r att fo?rsta? turisternas fo?rva?ntningar info?r en destinationsupplevelse?Syfte: Syftet med underso?kningen a?r att skapa en fo?rsta?else fo?r turisternas fo?rva?ntningar, ba?de hur de skapas och hur de kan pa?verka turistens uppfattade destinationsupplevelse. Vi vill a?ven kunna fo?rklara hur turister kan delas in i olika ma?lgrupper baserat utifra?n vad de efterfra?gar av en destinationsupplevelse. Slutligen syftar underso?kningen till att kunna fo?rklara fo?r DMOs hur de kan arbeta med ha?nsyn till turisternas fo?rva?ntningar i framtida destinationsutveckling.Metod: Uppsatsen har haft en deduktiv ansats med ba?de ett sambandsbaserat och beskrivande syfte.

Arga pojkar och ledsna flickor? : En enka?t underso?kning ga?llande studenters fo?rva?ntningar pa? emotionella reaktioner hos barn i emotionellt laddade situationer.

Kvinnor socialiseras till att visa ka?nslor, d v s att vara mer ka?nsloma?ssigt o?ppna a?n ma?n, men just ilska ses vara okvinnligt. Ilska som a?r den emotion som a?r acceptabel att utrycka enligt mansrollen. Detta go?r att socialisationen kan skilja sig fo?r pojkar och flickor.

LÀsa, begripa och anvÀnda : En anvÀndbarhetsanalys av SKL:s prenumerationsutskick

I denna uppsats underso?ker jag anva?ndbarheten i SKL:s prenumerationsutskick utifra?n grund- antagandet att man beho?ver veta vad man ska ha texterna till fo?r att fo?rsta? dem. Jag fokuserar pa? tre faktorer som kan pa?verka texternas anva?ndbarhet: den na?rmaste kontexten; vilka genrer SKL skickar ut; samt vilka la?sma?l och fo?rva?ntningar pa? inneha?ll som texternas framsta?llning gynnar.Resultatet visar att texternas fo?rutsa?ttningar att bli la?sta och anva?nda inte a?r optimala. Detta beror bl.a.

?Att dömma, fÄ sig en tanke stÀllare, och se med spÀnda ögon? En undersökning av stavning, ordbildning och ordanvÀndning i nationella prov i svenska för gymnasieskolan

I denna uppsats undersöks, utifrÄn 23 nationella prov i svenska B, formella aspekter som ortografi, ordbildning och lexikon pÄ gymnasieelevers skrivande. Uppsatsens syfte Àr att undersöka vilka typer av stavfel, ordbildningsfel och lexikala problem som Àr mest förekommande bland gymnasieelever idag.Resultaten visar att felaktig dubbeltecknad/enkeltecknad konsonant och reduktion hör till de vanligaste ortografiska feltyperna medan felaktig vokal och felaktig konsonant/konsonantkombination Àr mindre förekommande. NÀr det gÀller ordbildning Àr sÀrskrivningar vanligast förekommande, medan felaktiga sammanskrivningar och egna ord Àr ovanligare. PÄ lexikal nivÄ Àr det vanligast med felaktiga ordval som t.ex. och istÀllet för att men Àven med felaktiga idiomatiska uttryck och kollokationer..

FörvÀntningsgap och socialisering : - En studie om studenters och revisorsassistenters kunskaper och fo?rva?ntningar om revisionens ga?llande regler och praxis

Bakgrund och problemdiskussion: A?nda sedan Liggio (1974) myntade uttrycket the audit expectation gap, fo?rva?ntningsgapet, har detta fenomen underso?kts av flertalet forskare som kommit fram till att det a?r ett utbrett problem runt om i va?rlden. Felaktiga fo?rva?ntningar pa? revisorn och dennes arbete kan vara till stor skada da? det fo?rsa?mrar fo?rtroendet fo?r revisorsprofessionen och leder till mer kritik mot branschen. Som lo?sning fo?resla?s ofta utbildning fo?r ba?de revisorer och deras intressenter, men na?got som inte studerats lika utbrett a?r hur utbildningen ser ut fo?r de blivande revisorerna, d.v.s.

KundtillfredsstÀllelse : en studie om studentens nöjdhet

Idag finns det ett stort utbud av olika utbildningsalternativ, antalet alternativ har o?kat drama- tiskt sedan 1990-talet. Alla ho?gre utbildningar konkurrerar om att rekrytera nya studenter och att beha?lla sina nuvarande studenter (Broady, Bo?rjesson & Palme, 2002). Fo?retags intresse fo?r kundtillfredssta?llelse o?kar sta?ndigt enligt Gro?nroos (2008), da? det sa?gs att en no?jd kund a?r en lojal kund.

Förekomsten av felaktiga lÀkemedelsordinationer inom pediatrisk vÄrd : En journalgranskningsstudie

SammanfattningSyftet med föreliggande arbete var att studera förekomsten av felaktiga lÀkemedelsordinationer pÄ en pediatrisk avdelning. Metoden bestod i journalgranskning av lÀkemedelsordinationer av inskrivna patienter (n = 94) under tvÄ mÄnader, 2012. Journalgranskningen utfördes i journaldatabasen Cosmic och omfattade 543 lÀkemedelsordinationer vilka granskades utifrÄn flertalet variabler. Resultatet visade att 174 av 543 (32 %) ordinationslistor var felaktiga. LÀkemedelsnamn samt hÀnvisning till speciallista var angivet i samtliga ordinationer.

Felaktiga förvÀntningar. En studie av Arbetsförmedlingens kommunikation mot ungdomar

Arbetsförmedlingen, en av Sveriges största myndigheter, Ätnjuter alltjÀmt ett vÀldigt lÄgt förtroende bland landets medborgare. Tidigare forskning visar att det förekommer att framförallt ungdomar tÀnker sig att Arbetsförmedlingen hjÀlper arbetslösa genom konkreta jobbförslag och arbetsförmedlande verksamhet. TvÀrtemot visar utredningar att vÀldigt lite tid lÀggs pÄ denna typ av handlÀggning. Dessa förhÄllanden riskerar att leda till besvikelse och frustration hos nyinskrivna ungdomar, och kan vara en bidragande faktor till det bristande förtroendet. Glappet mellan vad ungdomar förestÀller sig att Arbetsförmedlingen gör och vad verksamheten i praktiken gÄr ut pÄ, utgör den centrala problematik som i denna uppsats refereras till som felaktiga förvÀntningar.

Kan mÀnniskor bli bÀttre pÄ att bedöma en vittnesutsagas riktighet? : Betydelse av egenskaper hos korrekta och felaktiga svar för bedömningen

Forskning har visat att förmÄgan att identifiera korrekta och felaktigavittnes utsagor varierar stark frÄn grupp till grupp (Lindholm 2008).Detta tycks bero pÄ att vissa individer har mer erfarenhet och trÀningav sÄdana bedömningar. Syftet med denna studie Àr att undersöka omdet Àr möjligt att förbÀttra förmÄgan att diskriminera mellan korrektapÄstÄende frÄn felaktiga, genom att ge mÀnniskor tillgÄng till kunskapom systematiska skillnader mellan dessa. En grupp med- och en utaninstruktioner om skillnader fick fylla i ett av tre frÄgeformulÀr dÀr defick bedöma olika pÄstÄende. Resultatet visade att de som hade fÄttinstruktioner var bÀttre pÄ att bedöma olika pÄstÄende Ànkontrollgruppen, under förutsÀttningar att korrelationen mellanosÀkerhetstecken och vittnesprestation var hög. Ytterligare forskningbehövs för att kunna utveckla instruktioner som har starkare effekt ochsom fungerar vid bedömningen av flera typer av pÄstÄende..

Ögonvittnens retrospektiva och prospektiva konfidensskattningar

MÀnniskors minnen Àr felbara och sÄledes Àr det inte alltid som ögonvittnens minnen stÀmmer överens med vad som faktiskt har hÀnt. Ett sÀtt att skilja mellan korrekta och felaktiga minnen Àr att be ögonvittnet skatta sin konfidens för minnenas korrekthet. Studien undersöker sambandet mellan retrospektiv respektive prospektiv konfidens och korrekthet. Ett experiment utfördes med 22 deltagare som först visades en film av ett brott och sedan intervjuades. Vid 3 tillfÀllen fick deltagarna skatta sin konfidens för sina minnen av brottet.

1 NĂ€sta sida ->